Ølen Betong - hjem

50 år med tunnelmasser, øl og betong på lasset

Siden 2002 har han kjørt land og strand med den grønne Ø-en på trommelen.Med litt over gjennomsnittet bildilla måtte det bli tungtransportsjåfør av Sigbjørn Tjelmeland. 69 år gammel har han over 50 år som sjåfør bak seg.

Publisert: 01.02.2017

Av Torleif Heggebø, Medvind24.no

Sigbjørn Tjelmeland passerer 70 år neste høst, men håper det kan bli enda noen år bak rattet.

De siste 10-12 årene har han kjørt for Ølen Betong. Du finner ham bak rattet på en Volvo FMX. - Det begynte litt tilfeldig. Fra 1988 drev jeg Etne øl- og minerallvannsutsalg. Da det ble ølsalg i alle butikker, ble det mindre å gjøre. Jeg livnærte meg på å pusse opp og leie ut et forretnings- og boligbygg som kona arvet, og driftet noen flaskeautomater hos blant annet bedrifter. En av kundene var Ølen Betong, forteller Sigbjørn.

For gammel til ny jobb?

Han så seg om etter ny jobb, men i en alder av 56 var han usikker på om noen ville ha ham. - Jeg var på grensen til det mange karakteriserte som «for gammel», men måtte jo prøve. En gang jeg var utom Ølen Betong for å fylle flaskeautomaten, gikk jeg innom til Svein Atle og spurte om han hadde bruk for vikarsjåfør. Han skulle tenke på det. Det gikk to dager, så ringte han. Jeg var avløser i én måned før de tilbød meg fast jobb, forteller Sigbjørn. Han kan ikke få sagt nok hvor fornøyd han er med arbeidsgiveren sin, og selv om han passerer 70 til neste høst, så håper han å kunne fortsette i jobben.

Siden 2002 har han kjørt land og strand med den grønne Ø-en på trommelen.

Stålhelse

- Ølen Betong har vært fantastiske med tilrettelegging og vist stor fleksibilitet i forhold til medarbeiderne, og det håper jeg skal slå ut i kjøreoppdrag for meg også, så lenge helsen holder, sier han. Skal vi tro de som kjenner han best, kan det bli lenge. Han har stålhelse, som mange av slektningene, spesielt på morssiden. «Alle» holder seg friske og blir «godt gamle». I et slektsstevne var fire av morens søsken samlet. Snittalder var 94 år. På 100-årsdagen til den eldste reiste hun seg og la håndflatene i gulvet. - Med unntak av at jeg måtte skifte begge knærne for noen år siden, så er jeg frisk som en fisk. Etter operasjonen satt jeg hjemme i tre måneder. Det var tre skrekkelige måneder, ler han. Det ville ikke vært ham imot å sitte bak rattet i en betongbil fra Ølen Betong som 100-åring.

Tunneldriving og øltransport

Som 19-åring fikk han sin første sjåførjobb hos Neri Svandalsflona på Haukeli, i hjemtraktene til slekten. Her hadde han tilbrakte de fleste somrene i oppveksten.

- Jeg var med under drivingen av tunnelene over fjellet og transporterte ut fjellmasser. Det var ekstra stas den dagen vi hadde gjennomslag, minnes Sigbjørn. I militæret ble det mer bil. Han tok spesialkurs for store biler, fikk seg etter hvert sertifikat for kjøring av så godt som alt motorisert på hjul, unntatt stor motorsykkel.

- Motorsykkel har aldri interessert meg. Store biler derimot. Det er ikke mange i omgangskretsen som kan skilte med sertifikat for kjøring av utrykningskjøretøy over 50 tonn, sier Sigbjørn. Etter militærtjenesten fikk han fast jobb som sjåfør hos Skude Transport sine trailere i tjeneste for Hansa Bryggerier i Bergen. Der var han i 18 år.

- Jeg kjørte i rute mellom Bergen og Haugalandet med øl og mineralvann, opptil fem turer i uken. Trafikkbildet og veistandarden var en helt annen den gang. Det var en revolusjon da det kom to nye ferger på sambandet Halhjem – Sandvikvåg med en kapasitet på hele 35 biler. Det var stort, forteller han.

Opel-entusiast og familiemann

Sigbjørn er også kjent for spreke og spesielle privatbiler; som en flott Opel Commodore han kjøpte ny i 1969.

- Kjøreegenskapene var nok ikke like gode som på nåtidens biler, men det er likevel den beste bilen jeg noen gang har hatt. Tøff var den også, mimrer Sigbjørn. Om det var sjarmen eller den tøffe bilen som gjorde susen skal være usagt, men en ølensjente ble oftere og oftere observert i passasjersetet på bilturer over Fikse. Så langt er resultatet tre barn og sju barnebarn med kona Bjørg.

- Hun har vært en fantastisk kone. Et eventyr å være sammen med i alle disse årene, roser han. Men tilbake til Opel-bilene. I 1982 fikk han kjøpt en 1977-modell Opel Kadett Aero; en kabriolet.

- Det er ikke mange igjen av den biltypen i Norge nå, om noen. I 2013 gikk den til topps i kåringen av flotteste Kadett under Opel-treffet i Hallingdal, sier han.

Kunne blitt bråstopp

Den aller første radarkontrollen i Etne kunne satt en stopper for karrieren som tungtransportsjåfør nesten før den hadde begynt. I begynnelsen av 20-åra ble han tatt i altfor stor fart i 50-sonen, og lappen røk.

- Det var jo krise for meg som hadde satset på et liv bak trailerrattet. Der røk både lappen og jobben, mimrer Sigbjørn. Men samme kvelden dukket lensmannen opp med sertifikatet, men også med strenge formaninger om å tråkke litt mindre på gasspedalen i framtiden. - Slik kunne de gjøre det den gangen, og glad er jeg for det. Jeg fikk meg iallfall en lærepenge, forteller Sigbjørn.