Ølen Betong - hjem

Stor miljøgevinst med nye biler

Betydelig mindre utslipp og større framkommelighet er stikkord for de 10 nye bilene Ølen Betong Transport har kjøpt hittil i år.

Publisert: 10.08.2016

Av Ellen Marie Hagevik, Medvind24

Driftsleder Leif Roald Bjelland i Ølen Betong Transport foran en splitter ny semi med betonghenger

Totalt i Ølen Betong Transport (ØBT) er det ca. 100 tunge kjøretøy. Tar vi med øvrige selskaper i ØB- familien, utgjør bilparken rundt 220 biler. Med en levetid på seks år i snitt, betyr det utskifting av 30 biler i året. ØBT holder skjemaet og har fått 10 nye biler fra Mercedes i år. Blant annet fire nye pumpebiler og to semier. Alle de nye bilene har Euro 6-motorer, og det gir betydelig mindre utslipp enn forgjengeren Euro 5. Særlig i forhold til NOx.

 - De siste 12 månedene har bilene til ØBT kjørt 2,67 millioner kilometer. Det sier seg selv at miljøgevinsten blir stor når vi snakker om slike tall. I dag vektlegges miljø i anbud, og nye biler er et pluss, sier Leif Roald Bjelland, driftsleder i Ølen Betong Transport.

Med den siste semien på plass, har de tre av denne nye typen betongbil.

 - Med drift på framakslingen og sving på bakakslingen trenger den nye semien ikke stort mer plass enn en vanlig betongbil. Den kan derfor ta seg fram på veier det ikke var mulig å kjøre så stor bil før. I tillegg tar trommelen 11 kubikkmeter mot 7,5 kubikkmeter på de andre betongbilene. Vi har stor tro på dette redskapet, og jeg regner med vi kommer til å få flere, sier Bjelland.

Stadig flere som vil ha jobb

Oljekrisen merkes også i Ølen Betong Transport. Blant dem som vil ha jobb, er det en god del som har tilknytning til Nordsjøen.

I vinter ble antallet faste sjåfører redusert noe. På lønningslista er det 115 faste sjåfører og 16 ringe- vikarer. De er i ferd med å bli flere, men også før utlysing av stillinger har det vært større pågang enn vanlig med jobbforespørsler.

– En del av dem som tar kontakt kommer fra olje- bransjen. Vi har flest norske sjåfører, og mellom 20 og 30 utenlandske sjåfører for å ha nok folk i perioder. Nå får vi langt flere norske søkere enn før, sier Bjelland.

Å kjøre elementer og betong krever en del erfaring, og det har ØBT rikelig av. En god del av sjåførene har vært ansatt i mange år.

- Vi har flinke og fleksible sjåfører som står på og gjør en fantastisk jobb. Betong er ferskvare, og vi er av- hengig av at folk gjør jobbene ferdig før de går hjem, sier Bjelland.