Ølen Betong - hjem

Bergensbosset skal under bakken

The city of Bergen is developing a brand new system for waste management. And Ølen Betong is one of the main suppliers for the innovative reform.

Publisert: 23.01.2015

Text below is not translated and therefore in original language. Click here to have it translated in Google Translate


– i kummer fra Ølen Betong

Når bergensbosset i løpet av neste år skal bort fra gatenivå og under bakken, er Ølen Betong blant leverandørene til de nye anleggene. Store kummer, hver på 55 tonn, er prefabrikert ved fabrikkene i Ølensvåg og transportert landeveien til Bergen.

- Spesialvarer er spesialiteten vår, som disse kummene til BIRs nye bossnett under bygging i Bergens gater, forteller divisjonsleder for betongvarer, Gudmund Thomassen.

Den tradisjonelle måten å gjøre dette på ville vært å grave opp gatene, forskale og støpe kummer på stedet. Stengte gater og omkjøringer er ikke det mest populære blant trafikantene.

- Med våre prefabrikerte kummer sparer vi trafikantene for lange tider med omkjøring grunnet anleggsarbeid. Selv om det er utfordrende med transport for så store produkter mellom Ølensvåg og Bergen, så er gevinsten større med denne løsningen, understreker Thomassen. Transporten måtte foregå på nattestid når trafikken er minst, og med politieskorte både foran og bak.

Forbedrede produkter

De siste tiders store flommer og over- svømmelser har ellers ført til nye behov for utstyr.

- Mye av utstyret som er i bruk i dag er ikke dimensjonert for de store vannmengdene vi har sett i det siste. Vi har selvsagt tatt konsekvensene av dette, og produserer nå utstyr med kapasitet til å ta unna betydelig større vannmengder enn dagens utstyr. Som en konsekvens av forventet økte nedbørsmengder, starter Ølen Betong i februar produksjonen av større falsrør enn noen gang. Rørene får en dimensjon på 2400 millimeter, og skal brukes i forbindelse med et prosjekt på Stord og Bømlo. Foruten en betongbedrift i Hoksund, 

er Ølen Betong alene om å produsere rør i denne dimensjonen.

Dette er bossnettet

  • Et lukket, rørbasert system for innsamling av søppel
  • I stedet for at kunder legger søppelet i bosspann for henting, skal det kastes i nedkast tilknyttet nedgravde rør i bakken
  • Avfallet fraktes til containere i en bossnetterminal ved hjelp av luftstrøm i rørene
  • Containerne hentes med lastebiler og søppelet leveres til materialgjenvinning eller energigjenvinning
  • Første del av bossnettet blir knyttet mot en bossnetterminal på Jekteviken og settes i drift mot slutten av 2015
  • BIR Nett AS (eies av BIR) har ansvaret for utbygging og drifting av bossnettet i bergensgatene

En utfordring i betongbransjen, til liks med mange andre bransjer, er at man stadig må tenke nytt og komme med forbedrede produkter.

- I disse dager presenterer vi en løsning som skal lette vedlikeholdet og redusere behovet for utskiftinger av kuppelristene som benyttes i grøftene langs veier og jernbanestrekninger.

Det gror fort til med gress og planter som tetter ristene, og tilgrodde rister har hatt en tendens til å bli kjørt i stykker under kantslått. Vi lanserer en enkel løsning med en betongring rundt selve kuppelristen, noe som gjør at det blir klaring mellom gresset og ristene. Ristene blir synlige for kantklipperne, som kan styre klippemaskinen langs betongkanten rundt ristene, uten å skade rister og klippeutstyr. Enkelt, men effektivt, sier divisjonslederen.

Større dimensjoner

- Forøvrig har jeg lyst til å understreke viktigheten av å ha en god arbeids-stokk for å gjennomføre alle nye endringer, og som er villige til å stå på det lille ekstra som skal til for at vi skal være en foretrukken leverandør, sier Thomassen.