Ølen Betong - hjem

Fornøyd med nytt bygg

Nybygget til Ølen Betong i Gismarvik har lagt bak seg et spennende år. Blant annet har ØBT sitt verksted fått enda bedre fasiliteter og mer strukturert drift.

Publisert: 24.02.2023

Teknisk leder Roald Sandsgård og gjengen på verkstedet er godt fornøyd med det første året i nybygget i Gismarvik.

For et år siden flyttet verkstedet til Ølen Betong Transport (ØBT) inn i nye lokaler. Lokalene inneholder også vaskehall, produksjonshall for Big Block samt lagerplass. Her er det mye nytt utstyr, som løftebukk til personbil og hydraulikkverksted. I enden av verksted-bygget finner man et flott administrasjonsbygg på tre etasjer med butikk for betongvarer, garderobe, kjøkken, flere møterom og gode kontorlokaler.

Teknisk leder Roald Sandsgård er fornøyd med både bygget og utviklingen. – ØBT har alltid hatt eget verksted. Nå håndterer vi rundt 80-90 biler i året, både varebiler, lastebiler og pumpeutstyr, og en god del hengere. Med det nye bygget har det også blitt enda mer strukturert drift, sier Sandsgård.

Verkstedet håndterer egne biler og hjelper også andre selskap i konsernet. Verkstedet dekker hele Haugalandet og Indre Ryfylke, samt hjelper til med biler fra Bergensavdelingene ved behov. Iblant reiser mekanikerne også ut på de ulike anleggene til Ølen Betong, og vedlikeholder fortsatt truckene i Ølensvåg.

Sandsgård begynte i ØBT for tjue år siden, og verkstedet har gått gjennom en stor utvikling i takt med konsernets vekst. De flyttet først inn i nytt verksted i Ølensvåg tilbake i 2006, og nå nybygg med flere funksjoner i Gismarvik, i fjor. Fra nyttår blir de seks stykker i teamet, inkludert én lærling og én fast på verkstedet i Bergen.

Nye tider fører til at stadig flere kunder og bygge-plasser krever fossilfrie alternativer, først og fremst i byene. ØBT har blant annet skaffet en hybrid el-pumpe og ny hybrid betongbil. To nye hybridbiler kommer på nyåret. – Vi var de første i Norge med el-pumpe på lastebil, så vi ligger i forkant. Nå er det flere og flere kunder som etterspør fossilfritt, sier Sandsgård.

Utfordringene for 2023 er økte kostnader på deler, smøremidler og drivstoff. – Det er en utfordring å få tak i deler. Det som før kom etter en dag eller to, kan nå ta ukesvis. Heldigvis har vi eiere og ledelse som gjør det mulig å ha komponenter og deler på eget lager. Samtidig er vi godt kjent i markedet og har knyttet til oss gode leverandører, avslutter Sandsgård.