Ølen Betong - hjem

Seilende til jobb på Færøyene

Med en relativt stille høst i fjor der prosjekter ble satt på vent, ble jobben med å rehabilitere en tunell på Færøyene kjærkommen for SVB Gruppen.

Publisert: 26.02.2021

Rigget og klar for rehabiliteringsjobb. Utstyret ble fraktet med båt til Færøyene.

– Vi hadde ikke råd til å ikke ta den, forteller Terje Moen, daglig leder i SVB Gruppen som Ølen Betong er største eier i. Han ville strekke seg lengst mulig før permitteringer ble et alternativ. Jobben med å rehabilitere en undersjøisk tunell på Klaksvik på Færøyene startet for datterselskapet Sirdal Veibetong i november 2020 og ble ferdig 18. desember. 

– Det ble med ett full jobb, og vi måtte få over både utstyr og personell, forteller Moen. Utstyret som består av en stor og en liten støpemaskin, en semitrailer og to lagbiler ble fraktet over med båt i slutten av oktober.

Arbeiderne ble delt inn i to arbeidslag på ni stykker og jobbet 12/9-rotasjon, noe som resulterte i at de måtte være hele friperioden i karantene før de reiste tilbake på jobb igjen.

– Færøyene har lav smitte og er en relativt trygg plass å være, men problemet oppstod når vi skulle reise hjem og måtte mellomlande i København og ble dermed pålagt karantene, forteller Moen, som tok problemstillingen opp med arbeiderne før de tok på seg oppdraget. Alle var enige om at dette var en viktig jobb å ta til tross for karantenereglene.

Anbudet på rehabiliteringsjobben leverte de sammen med det Færøyske firmaet Articon, som også har utført grunnarbeidet. Totalt støpte Sirdal Veibetong 12 000 meter bankett og like mange meter betongkant.

Betongresepten er det teknolog Truls Krossøy hos Ølen Betong i Bergen som har hjulpet med.

På Færøyene er det mange tuneller som knytter øyene sammen, også disse er underlagt EU-standard og må oppgraderes på sikt.

– Vi fikk gode erfaringer og et godt samarbeid med Articon i fjor høst, som allerede har ført til en ny rehabiliteringsjobb, sier Moen. 22. februar startet de på jobben med å støpe 10 000 meter bankett og like mange meter føringskant mellom Tórshavn og Vágar lufthavn, som skal ta to måneder.

2020 ble et unntaksår for mange bransjer, også anleggsbransjen.

– Fjoråret ble langt ifra det vi håper på i resultat, men det nytter ikke å grave seg ned. Vi må se framover og prøve å gjøre det beste utav det, forteller Moen og viser til at de har gode ordrereserver for både Sirdal Veisikring og Sirdal Veibetong. For veibetongvirksomheten er ordrereserven rekordstor med 130 millioner fordelt på 2021 og 2022.