Ølen Betong - hjem

Sikret tankanlegg med 53 meters storpumpe

Da energiselskapet St1 på Karmøy skulle oppgradere sikkerheten på drivstofftankene sine på mot lekkasje, måtte det ekstra pumpemuskler til. Sandnes & Jærbetongs nye storpumpe kom godt med.

Publisert: 12.07.2018

Energiselskapet St1 leverer drivstoff til kunder over hele Haugalandet og Sunnhordland, blant annet til Ølen Betong.

Innen 1. januar 2019 skal alle drivstofftanker i Norge sikres for eventuelle utslipp. For energiselskapet St1 ble løsningen å bygge betongmurer rundt drivstofftankene sine på Karmøy. Ølen Betong startet støypejobben i oktober, og i løpet av ni måneder ble tre tanker som totalt rommer 25 millioner liter drivstoff ikledd 35 cm tykke betongmurer for å hindre lekkasje. På de mindre tankene ble støypejobben gjennomført med standard pumper fra Ølen Betong. Støypejobben rundt den tredje tanken, som er betraktelig større, krevde derimot pumpemuskler av et helt annet omfang. 

Terminalsjef ved ST1 Clas Bjelland, og Alf Birkenes.

- Tanken er inneklemt mellom de andre tankene, sjø, bebyggelse og vei. Støypejobben her kunne ha blitt en stor utfordring, både på grunn av tankens høyde, diameter og plassering. Jeg tok en telefon til Ølen Betong for å høre hvordan dette kunne løses, og de hadde løsningen klar, forteller prosjektleder hos entreprenør Kruse Smith, Christen Urrang.

Dagen etter var Sandnes & Jærbetongs splitter nye Cifa-pumpe på plassen. Den nye storpumpa er med sine 53 meter landets nest største. Rekkevidden gjør det mulig å ta betongjobber som vanlige pumper ikke har mulighet til uten bruk av ekstra utstyr.

- Med storpumpa har støypingen gått knirkefritt, uten at vi måtte bruke mye tid og kostnader på tilrettelegging. Alternativet for oss hadde vært å bygge vei på sjøsiden og rigge til med spesialløsninger som hadde krevd mye mer ressurser, sier Urrang. På nyåret kom den nye storpumpa til Nærbø. Pumpen skal være stasjonert hos Sandnes & Jærbetong (SJB), men skal serve prosjekter på hele Vestlandet, sier daglig leder i SJB, Tor Magne Kvia.

- Det har vært fullt kjør med pumpen siden den kom, og den har vært i bruk på en rekke prosjekter på Jæren og i Stavanger-regionen. Pumpen skal være tilgjengelig for prosjekter for flere selskaper i Ølen Betong-gruppen og skal nordover til Bergen på et større prosjekt over sommeren, sier Kvia.

Som følge av et godt samarbeid med SJB har Ølen Betong en helt ny fleksibilitet til å ta på seg utfordrende støypejobber, mener Alf Birkenes, produksjonsleder på Gismarvik.

- Det er en stor fordel å kunne benytte oss av en slik ressurs fra SJB . Så sant pumpen er tilgjengelig for oss, får vi den på byggeplassen i løpet av svært kort tid, sier Birkenes. - Med en lengde på 53 meter kan vi støype høyere og i en mye større rekkevidde uten å måtte flytte pumpen, bruke mobilkraner eller skjøte på ekstra slanger. Hadde vi ikke hatt denne pumpen ville støypejobben på Karmøy blitt mye mer omfattende, og ikke minst mer tid- og kostnadskrevende for kunden, sier Birkenes.

Teknolog i Ølen Betong, Roar Vigre, sier pumpen også har egenskaper som bedre kan ivareta betongkvaliteten for å imøtekomme nye miljøkrav.

Betongmurene bygges med et 2,5 meter mellomrom fra den ytre tankveggen, og vil dermed kunne forhindre og holde på drivstoffet ved en eventuell lekkasje.

- Store pumper har større rørkapasitet og mer kraft, og er dermed bedre egnet til å frakte mer korrekt betong. Det blir stilt stadig større krav til miljøregnskap og reduksjon av Co2. For oss betyr det at det blir viktigere å redusere mengden sement, og øke mengden stein i betongen. Med en slik sammen- setning er det desto viktigere å ha store pumper som har kapasitet til å frakte betong av en slik sammen- setning. Pumper med mindre dimensjoner, vil derimot ikke kunne frakte betong med mye stein. Dermed må det brukes mer sement, og svinnpotensialet blir større, sier Vigre.

Totalt 1.700 kubikkmeter betong fra Gismarvik og 165 tonn armering gikk med i støypingen rundt de tre tankene hos St1. Betongmurene bygges med et 2,5 meter mellomrom fra den ytre tankveggen, og vil dermed kunne forhindre og holde på drivstoffet ved en eventuell lekkasje. Sikkerhet står høyt oppe på agendaen hos St1, og den oppgraderte sikringen har redusert den allerede lave risikoen for utslipp ytterligere, sier terminalsjef ved St1, Clas Bjelland.

- Vi har store mengder drivstoff i disse tankene, og vi følger til enhver tid strenge sikkerhetsrutiner for å for- hindre utslipp. Det er en trygghet både for oss og nærmiljøet at vi nå har oppgradert sikringen i tråd med de nye kravene, sier Bjelland. Terminalsjefen skryter av samarbeidet med Ølen Betong, og av løsningene de har funnet fram til. - Muren som gir optimal sikkerhet er bygget på en effektiv måte rundt tankene, slik at vi unngikk å rive de eksisterende tankene og bygge på alt på nytt. Alternativet til betongveggen ville være dobbelvegg i tanken, og det ville vært både dyrere og mer tidkrevende.